چگونه برنامه‌ای که بیشترین شارژ باتری را در ویندوز 10 مصرف می‌کند پیدا کنید؟

سیستم‌عامل جدید و تازه نفس مایکروسافت مجهز به یک ویژگی جدید محافظ باطری است. این ویژگی جدید که Battery saver نامیده می‌شود، به همراه راهکارهای موجود این توانایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا اطمینان حاصل کنید، لپ‌تاپ شما مدت زمان بیشتری به شما سرویس بدهد.

اگرچه قابلیت “Battery saver” از ویندوز فون به نسخه دسکتاپی ویندوز 10 افزوده شده است، با این حال در این نسخه امکانی فراهم گردیده که اجازه می‌دهد میزبان مصرف باتری هر برنامه اعم از مترو و دسکتاپی را مشاهده کرد و یا حتی اجازه ادامه فعالیت آن‌ها را در زمان فعال بودن Battery saver محدود کرد.

برای دسترسی به این بخش می‌توانید از دو طریق اقدام نمایید. اول اینکه به طور سنتی بر روی آیکون باتری تسکبار کلیک کرده و سپس گزینه Battery saver را انتخاب نمایید و یا اینکه به بخش تنظیمات کلی دستگاه رفته و در کادر جستجوی بالای صفحه عبارت Battery saver را جستجو نمایید. البته بدهی است که در آسان‌ترین راه قادر هستید که عبارت یاد شده را در کادر جستجوی کورتانا نیز وارد نمایید تا به طور مستقیم به سوی آن هدایت شوید.

در هر حال پس از آنکه از طریق هر یک از روش های قید شده به قابلیت مورد نظر دست پیدا کردید، در صفحه جدید باز شده یک نوار تخمین عمر شارژ باتری با نام overview مشاهده خواهید کرد که بر اساس فعالیت فعلی دستگاه، عمر شارژ باقی مانده باتری را پیش بینی می‌کند. حال اگر مایل باشید میزبان مصرف انرژی هر برنامه را به تفکیک مشاهده کنید، تنها کافیست گزینه “Battery use” را انتخاب کنید.

ximg_56b6686c80b95.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.WP8GqwLuMf

در صفحه جدید باز شده میزان مصرف انرژی هر برنامه طی 24 ساعت گذشته نشان داده می‌شود، از این رو به راحتی می‌توانید برنامه‌ای که بیشترین شارژ باتری را در ویندوز 10 مصرف می کند پیدا کنید. البته امکان وسیع ترکردن بازه زمانی جستجو نیز فراهم شده است؛ برای این کار تنها کافیست باکس کشویی را باز کرده و سپس یکی از عبارات 42 ساعت گذشته یا هفته گذشته را انتخاب کنید.ximg_56b6689a7fc6a.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.Ho3pkfXsn8

ناگفته نمایند که در قسمت زیرین باکس مورد نظر میزان مصرف انرژی به تفکیک قطعات داخلی، نمایشگر و مودم وای‌فای نیز نشان داده می‌شود. هرچند شما به هیچ عنوان نمی‌توانید مصرف باتری قطعات داخلی و یا مودم را با ترفندی به جز کاهش به کار گیری کم کنید، با این حال امکان کم کردن نور نمایشگر از طریق مسیر Settings > System > Power & Sleep که رابطه مستقیمی با کاهش انرژی داشته را وجود دارد.

download

در سوی دیگر و در قسمت پایین صفحه Battery use دو عبارت “In use” و “Background” نیز وجود دارد که به ترتیب نشان دهنده مصرف انرژی از طریق روال عادی و یا پنهان برنامه‌هاست. به زبان ساده‌تر میزان مصرف انرژی تنها آن دسته از برنامه‌هایی در زمره Background قرار می‌گیرند که برای کار با محیط ویندوز 10 بهینه شده‌اند و دارای کاشی زنده هستند.

ximg_56b6691a65313.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.kTqeJvBjX7

بدون شک محدود کردن امکان فعالیت این دست از برنامه‌ها می‌تواند طول عمر شارژ باتری شما را افزایش دهد از این رو به راحتی می‌توانید آن را از طریق منوی “Change background app settings” شخصی‌سازی کنید. در صفحه جدید باز شده، به طرف پایین اسکورل کنید تا لیستی از اپلیکیشن‌های یونیورسال به ترتیب مصرف انرژی نمایان شود. اگر نام برنامه‌ای در این لیست گنجانده نشده بود، آگاه باشید که فعالیت مخفی آن به خودی خود در هنگام فعال بودن Battery saver غیر فعال خواهد شد.

ximg_56b6675f403c8.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.Lloqp2usgm

البته ویژگی‌های سیستم مدیریت انرژی ویندوز 10 به همین‌جا ختم نمی‌شود و با انتخاب هر یک از برنامه‌های این لیست می‌توانید به ترتیب بازه زمانی دلخواه به هر مقداری که آن برنامه از طریق به کار گیری سخت‌افزار، نمایشگر و مودم وای‌فای انرژی مصرف کرده است را مشاهده کنید. علاوه بر این امکان دریافت جدول میزان مصرف انرژی در هنگام فعال بودن یا نبودن هر اپلیکیشن نیز تعبیه شده است.

ximg_56b6698cefb53.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.3ziwlHL4_W

به زبان ساده‌تر و به عنوان مثال شما در این بخش به راحتی می‌توانید دریابید که مرورگر گوگل کروم چه تأثیری بر روی مصرف انرژی دستگاه شما داشته و این انرژی در توسط به کار گیری چه قسمتی مصرف شده است. برنامه‌هایی که در لیست مورد نظر در زیر آن‌ها عبارت “Allowed” درج شده است می‌توانند در پس زمینه به فعالیت خود ادامه دهند با این حال برای اعمال تغییرات مورد نظر تنها کافیست بر روی گزینه “Details” هر برنامه کلیک نمایید.

ximg_56b667b8cb449.png.pagespeed.gp+jp+jw+pj+js+rj+rp+rw+ri+cp+md.ic.Psu5_i4Vtc

متأسفانه همان‌طور که گفته شده فعلاً استفاده از قابلیت “Battery saver” تنها برای اپلیکیشن سازگار با محیط ویندوز 10 است، از این نمی‌توان از طریق آن نظارتی بر روی برنامه‌های دسکتاپی داشت. البته با ترفندهایی همچون به کار گیری برنامه‌ای که به گمان می‌برید انرژی بسیاری مصرف می‌کنند در هنگام فعال بودن “Battery saver”، می‌توانید پرمصرف‌ترین آن‌ها را شناسایی کرده و با نمونه مشابه جایگزین کنید. رعایت نکاتی از قبیل جدا کردن دستگاه‌های جانبی اضافی، کاهش ولوم صدای خروجی در هنگام عدم نیاز و یا پرهیز از انجام عملیات به‌روزرسانی در هنگام کار دستگاه با انرژی باتری بدون شک می‌توانید باعث افزایش عمر شارژ باتری گجت قدرت گرفته از ویندوز 10 شما شود.

 

منبع

6 نظر

  1. manicuremanicuresays:

    I simply could not leave your web site before suggesting that I actually loved the usual information an individual provide to your visitors? Is going to be back regularly in order to inspect new posts

  2. manicuremanicuresays:

    Do you have a spam problem on this website; I also am a blogger, and I was wondering your situation; many of us have developed some nice practices and we are looking to exchange techniques with others, why not shoot me an email if interested.

  3. BHWBHWsays:

    Hey There. I found your blog the use of msn. That is a really neatly written article. I will be sure to bookmark it and come back to learn more of your helpful information. Thank you for the post. I'll certainly return.

  4. manicuremanicuresays:

    My brother recommended I might like this blog. He was totally right. This post truly made my day. You can not imagine simply how much time I had spent for this info! Thanks!

  5. KassUmbe.bravesites.comKassUmbe.bravesites.comsays:

    I enjoy, cause I discovered exactly what I used to be having a look for. You have ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  6. CareyCareysays:

    You could certainly see your enthusiasm within the work you write. The arena hopes for even more passionate writers such as you who are not afraid to mention how they believe. At all times go after your heart.

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!