فایرفاکس 47 منتشر شد: پخش بهتر ویدیوهای یوتیوب و همگام سازی تب ها در نوار کناری

به گزارش سافت گذر به نقل از زومیت  ، در حال حاضر فایرفاکس یکی از مروگرهای محبوب و بسیار خوب محسوب می‌شود. این مرورگر برای ویندوز، لینوکس و گوشی‌های موبایلی درhttp://img.soft98.ir/firefox.jpg دسترس است و حالا نسخه ۴۷ با تغییرات و بهبودهای مختلف منتشر شده است. از جمله ویژگی‌های این نسخه می‌توان به پخش بهتر ویدیوهای یوتیوب، همگام‌سازی تب‌ها در بین تمامی دستگاه‌ها و قرار گرفتن آن‌ها در نوار کناری اشاره کرد. در ادامه با زاهد کامپیوتر همراه شوید.

موزیلا نسخه ۴۷ مرورگر فایرفاکس را برای ویندوز، مک، لینوکس و اندروید منتشر کرد. با این بروزرسانی تب‌های سینک شده در تمامی دستگاه‌ها در سایدبار قرار خواهند گرفت و پخش ویدیوهای یوتیوب نیز در این نسخه بهبود یافته است. علاوه بر این پشتیبانی از HTML5 نیز بهبود یافته و حالا این مرورگر از اندروید نان زنجفیلی (Gingerbread) هم پشتیبانی می‌کند.

هم اکنون امکان دانلود فایرفاکس ۴۷ برای دسکتاپ از طریق وب‌سایت رسمی این مرورگر FireFox.com فراهم شده و تمامی کاربرانی که هم اکنون از این مرورگر استفاده می‌کنند نیز امکان بروزرسانی به این نسخه را به صورت کاملا خودکار دارند. مثل همیشه نسخه اندروید به مرور در تمام مناطق جهان و از طریق فروشگاه گوگل‌پلی در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت.

موزیلا تا‌کنون تعداد دقیق کاربران مرورگر فایرفاکس را اعلام نکرده ولی با این وجود به این نکته اشاره داشته که حدود نیم میلیارد نفر در سراسر جهان از مرورگر مورد اشاره استفاده می‌کنند. به عبارت دیگر حتی با وجود پیشرفت سریع اپلیکیشن‌های موبایلی در جهان، این مرورگر  همچنان به عنوان یک پلتفرم بزرگ برای توسعه دهندگان وب محسوب می‌شود.

دسکتاپ

بزرگترین تغییر این نسخه، سایدبار جدید برای تب‌های سینک شده است. اگر شما به حساب کاربری فایرفاکس خود وارد شده باشید، این سایدبار تمامی تب‌های باز را در گوشی‌هوشمند شما و دیگر رایانه‌هایی به شما نشان خواهد داد. در این سایدبار همچنین می‌توانید تب مورد نظر خود را جستجو کنید.

firefox 47

فایرفاکس ۴۷ همچنین از کدک ویدیویی متن باز VP9 روی دستگاه‌های قدرتمند پشتیبانی می‌کند. VP9 نسل جدید VP8 است و هر دو کدک یاد شده تحت پروژه WebM گوگل فعالیت می‌کنند.

این یعنی در پخش ویدیوهای یوتیوب بهبود چشمگیری حاصل می‌شود و به عنوان مثال پخش ویدیوها نرم‌تر و روان‌تر خواهد شد. همچنین پهنای باند کمتری مصرف می‌شود و عمرباتری بخصوص در لپ‌تاپ‌ها افزایش خواهد یافت. یوتیوب از VP9 برای پخش ویدیو با HTML5 استفاده می‌کند و گوگل در این باره می‌گوید با استفاده از این روش، کاربران ویدیوهایی با کیفیت بالاتر را با مصرف پهنای باند حدود ۳۵ درصد کمتر می‌توانند مشاهده کنند. لیست کامل تغییراتی که در فایرفاکس ۴۷ اعمال شده را می‌توانید در این لینک مشاهده کنید:

  • پشتیبانی از Widevine CDM روی ویندوز و  Mac OS X که باعث خواهد شد سرویس‌های استریم نظیر ویدیوهای آمازون بتوانند به جای سیلورلایت از ویدیوهای کد شده HTML5 استفاده کنند.
  • فعال شدن کدک ویدیویی VP9 برای کاربرانی که از دستگاه‌های قدرتمند استفاده می‌کنند.
  • اگر فلش نصب نباشد ویدیوهای یوتیوب با استفاده از HTML5 پخش خواهند شد.
  • مشاهده و جستجو تب‌های باز از طریق گوشی‌هوشمند یا رایانه‌های دیگر در بخش سایدبار.
  • اجازه دادن به حالت no-cache در جلو و عقب رفتن بین صفحات وب برای منابع https.
  • اضافه شدن زبان Latgale که به گفته ویکیپدیا روزانه ۱۶۴ هزار نفر با این زبان صحبت می‌کنند.
  • حل بسیاری از مشکلات امنیتی.
  • حذف بخش افزونه‌ها. در این نسخه افزونه‌های نصب شده از کار خواهند افتاد.
  • تنظیمات browser.sessionstore.restore_on_demand به حالت پیش‌فرض ریست شده و اکنون مقدار آن true است. بدین صورت از مشکلات عملکرد e10s جلوگیری خواهد شد چراکه که سرعت بیشتر بهتر است.
  • بخش کلیک برای فعال کردن پلاگین در لیست سفید حذف شده است.
  • تغییرات در پلتفرم وب.
  • مشاهده، شروع و دیباگ کردن سرویس‌های کاری رجیستر شده در ابزار توسعه سرویس‌های کاری.
  • شبیه‌سازی Push messages در ابزار توسعه سرویس‌های کاری.
  • دکمه شروع برای سرویس کاری در about:debugging برای شروع سرویس‌های کاری رجسیتر شده.
  • تغییراتی که می‌تواند روی قابلیت‌های انطباق‌پذیری افزونه‌ها تاثیر بگذارد.
  • پشتیبانی از سوییت‌های ارزان‌تر ChaCha20/Poly1305.
  • پشتیبانی از user agents‌ های سفارشی در حالت طراحی ریسپانسیو.
  • ورودی چندخطی هوشمند در کنسول وب.
  • رویداد‌های cuechange اکنون در شی‌ء‌های TextTrack در دسترس است.
  • WebCrypto: پشتیبانی از الگوریتم‌های PBKDF2 و SHA-2.
  • WebCrypto پشتیبانی از امضای RSA-PSS.

اگر شما یک توسعه دهنده وب هستید، می‌توانید جزئیات بیشتری که مخصوص توسعه‌دهندگان ارائه‌ شده را از طریق این لینک مشاهده کنید.

اندروید

نسخه اندروید فایرفاکس نیز تغییراتی داشته اما مهمترین بهبودهای اعمال شده در نسخه جدید آن حذف آیکون‌هایی است که در نوار آدرس URL نمایش می‌یافتند.

برای بسیاری شاید این تغییر یک عقبگرد باشد، اما موزیلا به ویژگی‌های امنیتی توجه بیشتری دارد. حذف آیکون یاد شده باعث جلوگیری از کپی تصاویر نا امن توسط وب‌سایت‌های مخرب خواهد شد. برخی از وب‌سایت‌ها برای گول زدن کاربران و برای اینکه کاربران فکر کنند وب‌سایت یاد شده سالم است از این آیکون‌ها بهره می‌برند.

firefox 47 android

دیگر ویژگی اضافه شده در نسخه ۴۷ فایرفاکس اندروید، امکان مشاهده یا حذف فونت‌های وب است. هدف از این کار کاهش مصرف پهنای باند برای افرادی است که سرویس داده‌های آن‌ها محدود است.

فایرفاکس ۴۷ همچنین از اندروید ۲.۳ تا ۲.۳.۷ Gingerbread پشتیبانی می‌کند. این گفته بدان معناست که هم اکنون با این بروزرسانی فایرفاکس روی دستگاه‌هایی که از نسخه Gingerbread اندروید بهره می‌برند نیز اجرا می‌شود. پشتیبانی از اندروید Honeycomb از زمان عرضه فایرفاکس ۴۵ از این مرورگر حذف شده بود. در این لینک می‌توانید لیست کامل تغییرات این نسخه از فایرفاکس اندروید را مشاهده کنید.

  • اضافه شدن امکان مشاهده یا مخفی کردن فونت‌های وب در تنظیمات پیشرفته به منظور کاهش مصرف پهنای باند و داده.
  • پشتیبانی از اندروید ۲.۳
  • جلوگیری از مصرف داده در مواقعی که فایرفاکس در حالت پس‌زمینه در حال اجرا است.
  • تنظیمات باز کردن چندین لینک (Open multiple links) در زیر بخش سفارشی‌سازی (Customize) به صف تب‌های (Tab Queue) تغییر نام یافته است.
  • حذف پشتیبانی از Android web runtime
  • حذف نمایش آیکون وب‌سایت‌ها در نوار آدرس مرورگر به منظور جلوگیری از فریب خوردن کاربر توسط وب‌سایت‌های مخربی که از https بهره می‌برند.
  • تغییرات در پلتفرم وب
  • WebCrypto: پشتیبانی از الگوریتم‌های PBKDF2 و SHA-2.
  • WebCrypto پشتیبانی از امضای RSA-PSS.

همانطور که احتملا می‌دانید، موزیلا هر شش تا هشت هفته یک‌بار مرورگر فایرفاکس را بروزرسانی می‌کند. بنابراین انتظار داریم نسخه ۴۸ این مرورگر اواسط ماه جولای (اواخر تیر) منتشر شود.

نظر شما در مورد تغییرات فایرفاکس ۴۷ چیست؟

 

 
 

6 نظر

  1. BHWBHWsays:

    Hi there, I enjoy reading through your article post. I wanted to write a little comment to support you.

  2. manicuremanicuresays:

    Hi are using Wordpress for your site platform? I'm new to the blog world but I'm trying to get started and set up my own. Do you need any coding expertise to make your own blog? Any help would be greatly appreciated!

  3. suspendertights.bravesites.comsuspendertights.bravesites.comsays:

    My programmer is trying to persuade me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he's tryiong none the less. I've been using Movable-type on a number of websites for about a year and am anxious about switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can import all my wordpress content into it? Any kind of help would be really appreciated!

  4. CorrineCorrinesays:

    What's Happening i'm new to this, I stumbled upon this I have found It absolutely useful and it has aided me out loads. I'm hoping to give a contribution & help other users like its aided me. Great job. http://armenianphilatelic.org/index.php/component/k2/itemlist/user/48662

  5. CarmellaCarmellasays:

    Hi there, I enjoy reading all of your post. I like to write a little comment to support you. http://heallore.com/?option=com_k2&view=itemlist&task=user&id=6453

  6. RachelleRachellesays:

    Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles? I mean, what you say is valuable and all. However think of if you added some great graphics or video clips to give your posts more, "pop"! Your content is excellent but with images and videos, this website could certainly be one of the very best in its field. Fantastic blog! http://donateurblood.net/node/99146

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!