بیست سالگی ویندوز ۹۵ مبارک!

هرچند در چند وقت اخیر نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز با نام ویندوز 10 از سوی مایکروسافت

منتشر گردیده، با این حال بد نیست که بدانید بیست ساله پیش در چنین روزی اولین نسخه از سیستم‌عامل ویندوز 95 راهی بازار شده است.

بیست سال از تولّد نسخه اولیه ویندوز 95 می‌گذرد، با این حال بد نیست که بدانید قابلیت‌هایی از جمله منوی استارت و تسکبار کماکان از آن به آخرین نسخه از ویندوز به ارث رسیده است.

ویندوز 95 در تاریخ دوم شهریورماه سال 1374 توسط ردموندی ها به بازار عرضه شد و از آن می‌توان به عنوان نقطه عطفی در تاریخچه این شرکت یادکرد. این نسخه از ویندوز از رابط کاربری گرافیکی بهتری نسبت به MS-DOS بهره می‌برد و آماده بود تا پیشرفت های ویندوز ۳.۰ و ۳.۱x را تکرار کند.

iedesktop

ویندوز 95 اولین پلتفرمی از سوی مایکروسافت بود که از برنامه‌های توسعه داده شده برای اجرا بر روی تراشه‌های 32 بیتی پشتیبانی می‌کرد و همان‌طور که گفته شد به قابلیتی فراموش نشدنی به نام منوی استارت تجهیز گردید که از طریق دکمه‌ای در گوشه پایین سمت چپ تکسبار قابل دسترس بود. دسکتاپ در این نسخه از ویندوز دچار تغییراتی محسوس شده بود به گونه‌ای که کاربر می‌توانست در آن بر اساس سلیقه خود نرم‌افزار های مختلف با آیکون‌های گوناگون،پوشه‌ها و یا میان‌برهایی را پین کند.

1_win30

در این سیستم‌عامل برای اولین بار از مرورگر اینترنتی اینترنت اکسپلورر استفاده شده تا کاربران بتوانند راحت در اینترنت بگردند. در ویندوز 95 برنامه‌های در حال اجرا بر روی تکسبار قابل مشاهده بودند و کاربر همچنین می‌توانست از طریق آن کنترلی بر روی میزان شدت صدای خروجی و یا برنامه‌های در حال اجرا داشته باشد؛ نمایش تاریخ و ساعت از دیگر قابلیت‌های نوار وظیفه بود.

1_windows-95-start-menu

هرچند تمامی امکانات یاد شده در ویندوز 10 وجود دارند، با این حال گنجاندن آنها در 95 یک تغییر اساسی نسبت به نسخه قبلی محسوب می‌شد. جالب است بدانید ویندوز 95 در ابتدا دارای مرورگر خاصی نبود و اینترنت اکسپلورر در یک بسته به روز رسانی بدون هیچ لوگوای به آن افزوده شد؛ این برنامه از نسخه 3 به بعد دارای لوگو شد.

windows_95_at_first_run
محبوبیت منوی استارت متولد شده در ویندوز 95 به حدیست که هنگامی که مایکروسافت آن را در ویندوز 8 با منوی استارت محیط مترو جایگزین کرد، با بازخورد بسیار منفی از سوی کاربران مواجه شد تا جایی که شاهد بازگشت آن در ویندوز 10 به صورت پویا هستیم.
یکی دیگر از قابلیت‌های این سیستم‌عامل، امکان باز کردن هر پوشه یا برنامه تنها با دو بار کلیک بود، البته امکان مدریت واحدی بر روی برنامه‌ها و پوشه‌ها از درون اینترنت اکسپلورر نیز وجود داشت.
 

1 نظر

  1. manicuremanicuresays:

    What i don't realize is if truth be told how you're now not really much more well-preferred than you might be now. You are very intelligent. You already know therefore considerably in terms of this subject, produced me in my opinion imagine it from so many varied angles. Its like women and men aren't interested unless it is something to do with Woman gaga! Your personal stuffs great. At all times handle it up!

ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!