چگونه مصرف اینترنت را در ویندوز ۸ کنترل کنیم

win

ویندوز ۸ ( یا ۸.۱) تحولی در میان نسخه‌های ویندوزها بود و در آنها رابط کاربری مترو همراه با انبوهی از برنامه‌های پیش‌فرض معرفی شدند. این کاشی‌ها زیبایی خاصی به ویندوز دادند و برای افزایش کارایی و دسترسی به اطلاعات، این برنامه‌ها می‌توانند به صورت خودکار داده‌ها را از اینترنت دریافت کنند و بدون نیاز به بازکردن برنامه از طریق رابط مترو آنها را نمایش دهند. اما این کاشی‌ها باعث استفاده زیاد و ناخواسته از حجم اینترنت می‌شود و برای کنترل آن باید تغییراتی را روی سیستم عامل انجام داد.

به گزارش لپ تاپ مدیا، مصرف زیاد اینترنت توسط کاشی‌‌های زنده ویندوز ۸ و ۸.۱ اعتراض بسیاری از کاربران را دربرداشته است. برای کنترل و کاهش میزان مصرف اینترنت باید تنظیماتی اعمال شود. این تغییرات در بخش تنظیمات کاشی‌های زنده و همینطور در دسترسی به اینترنت از طریق فایروال (دیوار آتش) صورت می‌گیرد. اپلیکیشن‌های ویندوز که از کاشی زنده بهره می‌برند نیاز به اتصال اینترنتی دارند. برای مثال اپلیکیشن News که اخبار را نمایش می‌دهد به صورت روزانه و گاهی ساعتی باید بروز شده و خبرهای جدید را دریافت کند که خود نیاز به مصرف و اتصال اینترنت دارد. حال با حذف برنامه یا ممانعت از اتصال آنها به اینترنت می توان بخش اعظمی از مصرف اینترنت خود را کاهش داد.

راه اول: مدیریت اپلیکیشن ها

برای این کار باید اتصال اینترنت خود را به Meterd Connection یا ” اتصال معین شده” تغییر دهید. ابتدا روی علامت کانکشن در تسکبار کلیک کنید تا منوی Networks برایتان باز شود سپس روی اتصال موجود راست کلیک کرده و گزینه Set as metered connection را انتخاب کنید.

1

کاهش مصرف اینترنت

 

حال به استارت ویندوز می‌رویم. در اینجا با فشردن کلیدهای “ویندوز+ C” را فشار دهید تا منوی چارم باز شود. روی Settings (آخرین گزینه با علامت چرخ دنده) کلیک کنید. در منوی باز شده Tiles را انتخاب کنید. حال برایتان گزینه‌هایی ظاهر می‌شود. دو عبارت اول را در حالت خاموش و میزان استفاده اپلیکیشن‌ها را نیز روی ۵۰ مگابایت تنظیم کنید.

خاموش کردن کاشی ها برای کاهش مصرف اینترنت

با اینکار اپلیکیشن‌های ویندوز از طریق اتصالی که به صورت سنجیده شده مشخص شد تنها اجازه استفاده ۵۰ مگابایت را خواهند داشت.

پس از انجام مراحل فوق وارد Change PC Settings شوید.

تنظیمات اینترنت

در اینجا از قسمت PC and devices گزینه Device را انتخاب کنید و بخشی که در تصویر زیر مشخص شده است را در حالت خاموش قرار دهید.

خاموش کردن اینترنت دستگاه ها در ویندوز 8.1

در همان فضای Change PC Settings وارد تنظیمات One Drive شده و تمامی موارد را روی خاموش قرار دهید.

تنظیمات اینترنت وان درایو

راه دوم: تنظیمات لازم برای کاشی های زنده

در منوی استارت باقی می‌مانیم و این بار اپیکیشن‌های غیر ضروری را که از اتصال اینترنت استفاده می‌کنند را حذف و یا قابلیت زنده بودن کاشی را غیرفعال می‌کنیم. برای مثال اپلیکیشن News را در رابط کاربری مترو ( استارت) بررسی می‌کنیم. همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید این اپلیکیشن به صورت زنده اخبار را نمایش می‌دهد. حال دو راه پیش رو است: اول اگر به آن نیاز داریم قابلیت Live را در آن خاموش کنیم و دوم اگر نیازی به این اپلیکیشن نداریم آن را Uninstall کنیم.

برای خاموش کردن قابلیت زنده بودن روی اپلیکیشن راست کلیک کرده و گزینه Turn Live Tile Off را انتخاب می‌کنیم.( ویندوز من دارای آخرین آپدیت است و گزینه‌ها در کنار کاشی نمایش داده می‌شوند. در نسخه‌های قدیمی‌تر این موارد در نواری در پایین صفحه نمایش داده می‌شوند).

خاموش کردن کاشی های زنده در ویندوز 8.1

برای حذف اپلیکیشن باز هم روی آن راست کلیک کرده و این بار Uninstall را انتخاب می‌کنیم. ( توصیه می‌کنیم اگر نیازی به برنامه ندارید آن را Uninstall کنید.)

پاک کردن اپلیکیشن ها ویندوز 8.1

راه سوم: بلاک کردن اتصال برای برنامه های مورد نظر

راه سوم که از طریق فایروال ویندوز به کنترل این موارد می‌پردازیم. کلیدهای ویندوز و R را با هم فشار دهید تا پنجره Run باز شود. در کادر موجود عبارت firewall.cpl را تایپ و اینتر بزنید تا پنجره فایروال باز شود. از سمت چپ گزینه Advanced Settings را انتخاب کنید.

دسترسی به فایروال

فایروال ویندوز

در پنجره باز شده روی Outband Rules کلیک کنید. از لیست موجود اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کنید (در این مثال News) و از سمت راست Properties را انتخاب کنید. در این پنجره گزینه Block the connection را انتخاب و تنظیمات را ذخیره کنید.

تنظیمات فایروال

اگر برنامه‌ای که می‌خواهید اتصال آن به اینترنت را محدود کنید در لیست وجود ندارد می‌توانید با استفاده از دستور New Rule آن را به لیست اضافه کنید. در اینجا لازم است تا مسیر نصب نرم افزار را پیش رفته و پس از انتخاب آن تنظیمات لازم را انجام دهید. در زیر یک مثال به صورت تصویری نمایش داده شده است.

معرفی نرم افزار به فایروال

فایروال در ویندوز

اجرای برنامه در فایروال

بستن برنامه در فایروال

ایجاد دیوار آتشین

دیوار آتش

 

منبع

هیچ نظری تا کنون برای این مطلب ارسال نشده است.
ارسال نظر برای این مطلب غیر فعال شده است!